Voorbeschouwing Beilen-Ruinerwold

18 april 2024 11:45

Zondag mag Beilen wederom thuis aantreden, nu tegen Ruinerwold. Deze ploeg vecht tegen degradatie en heeft zich er waarschijnlijk al bij neergelegd dat directe handhaving normaalgesproken er niet meer in zit. Het verschil met de veilige achtste plek is tien punten en er zijn nog vijf wedstrijden te spelen. Maar via de nacompetitie heb je dan nog alles om voor te spelen. En uiteindelijk is het wel zo dat hoe hoger je eindigt op de ranglijst, hoe gunstiger je positie in de nacompetitie wordt. In tegenstelling tot de jaarlijkse perenpluk aan de Ruinerwoldse Dr. Larijweg zal Beilen voor de roodwitten niet willen fungeren als laaghangend fruit dat door de bezoekers gemakkelijk kan worden opgepeuzeld. Niettemin hopen wij op een bloeiende wedstrijd.

Door: Jan de Jongh

Schoonebeek en Dwingeloo staan nu op de rechtstreekse degradatieplekken. Het verschil met Schoonebeek is vijf punten in het voordeel van Ruinerwold, al hebben zij nog een inhaalwedstrijd tegen Raptim te goed. De serie die Ruinerwold neerzette kwam dan ook zeer gelegen en met acht punten uit vier wedstrijden was dat een prima prestatie. Gezien het programma van Ruinerwold zullen nog wel meer punten worden gepakt, maar de tegenstanders HODO, Sleen, Raptim, Wacker en zondag dus Beilen zijn ook weer niet heel eenvoudig te noemen. De 3-1 overwinning op Dwingeloo van afgelopen zondag was daarom eigenlijk wel noodzakelijk.

Beilen zal zondag bij winst over VV Sweel heengaan, omdat die ploeg vrij is. Dan komt Beilen op een plek die recht geeft op het spelen van promotiewedstrijden. Maar ook in de tweede periode staat Beilen er met 16 uit 7 prima voor. In beide gevallen zijn er wel wat kapers op de kust. De laatste vijf wedstrijden zijn dus echte finales. Na zondag wachten nog confrontaties met Raptim, HODO, Sleen en VV Sweel. Maar dan zal het wel iets beter moeten gaan dan afgelopen zondag tegen Wacker waar de Hunebouw-heren wel beter waren maar te weinig kansen afdwongen.

Ruinerwold was het zes jaar geleden ineens even kwijt en in twee seizoenen degradeerde de ploeg van de tweede naar de vierde klasse. Na de promotie wil het uiteraard niet direct weer afdalen naar de vierde klasse. Vorig seizoen moest de titel aan Olyphia worden gelaten, al was het slechts op doelsaldo. Nadat BNC (2-1) en Mildam (3-2 in Willemsoord) in de nacompetitie werden verslagen was promotie naar de derde klasse een feit.

In Ruinerwold leek Beilen een gemakkelijke middag te krijgen. Na vijf minuten stond het al 0-2. Dit bleek eind november ook de eindstand. Ruinerwold speelde toen heel verdienstelijk en Beilen zal zondag dus op zijn hoede moeten zijn.

Ondanks het feit dat Beilen en Ruinerwold hemelsbreed niet eens zover uit elkaar liggen kent deze wedstrijd pas zijn zesde editie. In 2017/2018 is deze wedstrijd voor het laatst gespeeld. Beilen kende toen een uitstekend jaar en versloeg de formatie uit Ruinerwold met maar liefst 5-1. Dat was het voorlopig laatste seizoen dat Ruinerwold in de tweede klasse speelde, want aan het eind van dat seizoen viel het doek via de nacompetitie. De overige vier wedstrijden waren een stuk spannender. Tweemaal 1-1 en beide ploegen wisten allebei een keer met 2-1 te winnen.

Vigo de Jong en Ireen Kamps zijn deze week Pupillen van de Week en zij zullen de wedstrijdbal, aangeboden door Jumbo Mulder, ongetwijfeld achter de keeper van Ruinerwold werken. Hierna is het aan de 22 spelers om er hopelijk een vermakelijke pot van te maken. Of dit gelukt is leest u zondag via de vertrouwde sites.

Beilen Za1 zal zaterdag thuis op jacht gaan naar eerherstel na de zeperd van afgelopen week tegen Gruno. Tegenstander is dan GRC Groningen. Deze ploeg werd in “Stad” met 2-4 verslagen Er liggen dus mogelijkheden.