Voorbeschouwing Beilen-Wacker

11 april 2024 13:30

Na negen seizoenen staat deze wedstrijd weer eens op het affiche. Het seizoen waarin de ploeg uit De Wijk met 0-1 wist te winnen van latere kampioen Beilen. Beilen bleef sindsdien in de tweede klasse waaruit het vorig seizoen dus degradeerde. Wacker zal er alles aan gelegen zijn om dit kunststukje te herhalen om zich zodoende wat meer lucht te verschaffen naar de cruciale plekken onderin. Beilen wil zich juist blijven mengen voor de plekken die recht geven op het spelen voor promotie naar de tweede klasse.

Wacker werd vorig seizoen knap tweede in de derde klasse en moest na winst op Renado (3-0) zijn meerdere erkennen in SC Erica. Op Erica werd met 4-0 verloren waarna de ploeg uit Erica de finale wist te winnen en dus promoveerde. Wacker had dat graag gewild, maar de tweede klasse blijft tot dusver als eenmalig avontuur in de boeken staan. In het seizoen 2013/2014 lukte dit, maar er volgde direct weer degradatie. Dit was nog in de tijd dat Wacker sponsornaam “van Dijk” aan de clubnaam had toegevoegd.

Wacker kende afgelopen weekend een zure zondag, want het had zich min of meer al veilig kunnen spelen tegen SVV’04. Dat staat op de cruciale 9e plek, wat aan het eind van het seizoen betekent dat om lijfsbehoud gevoetbald moet worden. Het verschil met deze plek bedraagt nu 6 punten in het voordeel van Wacker, maar SVV’04 heeft op papier een vrij gemakkelijk programma. SVV’04 scoorde echter in de 105e minuut(!) de gelijkmaker nadat de ploeg uit De Wijk met 2-0 voor stond.

Beilen kent een goede fase en staat er in de 2e periode prima voor met 15 uit 6. Pesse staat bovenaan en heeft twee punten meer en een wedstrijd meer gespeeld. Saillant detail is dat Pesse nog maar één keer thuis speelt dit seizoen en verder alles uit. Maar om niet op één paard te wedden, de reguliere ranglijst is ook niet onbelangrijk. Nummer vier lijkt ook verzekerd van het spelen om promotie. Beilen staat momenteel vijfde en verliezen kan wel eens funest zijn nu we toch zachtjes aan naar het slot van de competitie gaan. De laatste drie wedstrijden werden laagvliegers Oranje-Zwart, Schoonebeek en Dwingeloo op een hoopje gespeeld. Zo gemakkelijk zal het zondagmiddag niet gaan.

Voor de Hunebouw-heren is er geen enkele reden de ploeg uit De Wijk te onderschatten. Wacker wist thuis met maar liefst 4-1 te winnen. Mogelijkerwijs hadden de mannen van trainer Robert Bos wel meer balbezit, maar de uitslag loog er niet om. Ook toen kende Beilen een serie van drie gewonnen wedstrijden op rij, dus dat zegt helemaal niets. Hopelijk zet de Wieker Meule de Beilenaren niet in de volle wind.

Wacker en Beilen speelden hun eerste officiële onderlinge ontmoeting in het seizoen 1975/1976. Een wedstrijd die toentertijd in 3-3 eindigde. Nadien hebben de ploegen nog negen keer tegen elkaar gespeeld. Wacker won er ééntje, maar dus wel de laatste keer. Verder waren er in totaal 6 overwinningen voor Beilen en drie gelijke spelen. De doelcijfers 25-7 zijn overigens ruim in het voordeel van de Beilenaren.

De aftrap zal worden verricht door pupillen van de week Duuk Stegeman en Ruud van der Veen met de door Nijboer Installatietechniek aangeboden wedstrijdbal. Hoe de 22 spelers het er daarna vanaf brengen leest u zondag wederom via de vertrouwde sites.

Beilen Za1 neemt het in de stad Groningen op tegen de nummer drie Gruno waar thuis met 0-5 van werd verloren. Na die wedstrijd kwam er een kentering en wist Beilen een goede serie neer te zetten. Beilen zal deze keer dan ook zeker niet kansloos zijn, maar hoe het ze vergaan is leest u zondag.