Beilen behaalt derde ruime overwinning op rij

7 april 2024 18:45

Op deze klassiekerzondag waan je je bij het betreden van sportpark Hulsebosch in Dwingeloo op het traject van Parijs-Roubaix. Matthieu van der Poel daverde in Noord-Frankrijk over de kasseien en ook de voetballers van Dwingeloo plaveiden de weg voor hun Beiler collega’s op het veld beter dan het pad voor de bezoekers richting de boerderijkantine van de gastheren. Authentiek is het wel, dat is ook veel waard.

Door: Jan Dijks

Net als bij de andere klassieker in Rotterdam waar Feyenoord de Ajacieden onder de voet liep, leek Beilen dat ook met Dwingeloo te doen. Zover kwam het echter niet en na een 0-1 ruststand wonnen de Hunebouw-heren met 1-4 van Dwingeloo.

Het begin was wel van hetzelfde kaliber. Al na één minuut stond Beilen op voorsprong. Blessing van der Veen verschalkte met een toverbal doelman Lars Bouw. En ondanks dat Beilen tegen windkracht 5 in speelde had het met de vlotte voorsprong voor zichzelf meewind gecreëerd. Dat eerste kwartier regende het kansen voor de geelzwarten. Een vlammend schot van Nick Matthijssen spatte op de lat uiteen en daarna waren Nick Matthijssen en Blessing van der Veen in een coproductie slordig met het afwerken. Owen van der Werff was daardoor geïnspireerd geraakt en maaide volledig vrijstaand voor het Dwingeler doel gracieus over de bal heen. De conclusie is eigenlijk dat het afwerken te onrustig was. Anders was de wedstrijd na een kwartier al gespeeld geweest.

De rest van de eerste helft was er wel controle over de wedstrijd door Beilen, maar mooie kansen kwamen er niet meer. Dwingeloo beet meer van zich af en verscheen af en toe in het strafschopgebied van Beilen. Er hoefde echter niet gebibberd te worden.

Na de rust was Beilen duidelijk veel doortastender. Lars Bouw reikte te kort bij een voorzet van Nick Matthijssen en daardoor hoefde Blessing van der Veen de bal alleen maar op zijn hoofd laten vallen voor de 0-2 voorsprong na 48 minuten. Vervolgens domineerde Beilen de partij. Jesper Lier stampte met zijn linkerschoen de bal van 15 meter in de kruising, een puike treffer van de fysiek sterke middenvelder. Drie minuten later stuurde Owen van der Werff Nick Matthijssen op pad met de boodschap “hier heb je de bal en schiet ‘m er maar in”. Dat deed de Beiler aanvalsleider onberispelijk. Het leek Feyenoord-Ajax te worden, maar Dwingeloo wilde zich niet zo naar de slachtbank laten leiden als de Amsterdammers en vertoonde plotseling meer drang naar voren.

Daarbij werd de thuisploeg wel een beetje in het zadel geholpen door de ingevallen Sven Klaassens. Waarschijnlijk door het hobbelige veld en de harde wind veegde hij zijn schoen langs de bal in plaats degelijk terug te spelen op Remco Vos. Daardoor was het voor Nemo de Vries een koud kunstje om de eretreffer voor Dwingeloo te maken.

Het bleef bij 1-4 en daarmee heeft Beilen zijn derde ruime overwinning op rij behaald. Als deze lijn wordt voortgezet kan het seizoen nog een mooi staartje krijgen. Beilen Za1 behaalde eveneens een grote zege op Oosterparkers. De Stadjers werden met 5-0 opgerold door twee doelpunten van Lennart Hendriks en drie van George Sanharib Yohanna.