Gemakzuchtig Beilen vergeet aan doelsaldo te werken

24 maart 2024 19:30

De wedstrijd van Beilen tegen Schoonebeek was er eentje die de bezoekers snel willen vergeten. Het zeer, mede door wintersport, gehavende Schoonebeek wist zichzelf geen enkele uitgespeelde kans te creëren en keeper Remco Vos kon derhalve bijna een snipperdag nemen. Dat Beilen uiteindelijk slechts met 3-0 won lag met name aan de gemakzucht die in de ploeg sloop.

Door: Jan de Jongh

Schoonebeek was voornemens om zo lang mogelijk de nul te houden. Dat scenario kon echter na 5 minuten de prullenbak in. Een goed lopende aanval werd na een voorzet van Owen van der Werff keurig afgerond door Dyam Blaauw. Nu lag er zeker aan de rechterkant een oceaan aan ruimte. Maar zowel Dyam Blaauw die uit kansrijke positie rakelings over schoot, alsmede Owen van der Werff die zijn inzet nog bijna via een verdediger in eigen doel zag belanden. De Hunebouw-heren hadden dit ook meer kunnen uitbuiten, maar gingen toch iets te vaak voor een individuele actie die meestal in schoonheid strandde. Owen van der Werff kreeg nog een goede kans maar zijn inzet ging over. Blessing van der Veen, wederom via de rechterkant, gaf een voorzet waar de voorwaartsen van Beilen een teenlengte te kort kwamen om af te ronden. 10 minuten voor rust werd het uiteindelijk toch 2-0. Ronald Smit kopte een hoekschop van Owen van der Werff prima binnen. Gezien de tegenstand die Schoonebeek met deze opstelling kon bieden waren de punten nu ook wel vrijwel zeker. Na een ingooi van Schoonebeek op slag van rust kon Nick Matthijssen vanaf eigen helft een solo beginnen. Uiteindelijk belandde zijn doelpoging in de korte hoek in de handen van keeper Kjeld Temmen.

2e helft

Nick Matthijssen had na twee minuten al de 3-0 op zijn schoenen, maar schoot over terwijl hij de hoek voor het uitzoeken had. Waar de mannen van trainer Robert Bos continu de drukte opzochten, terwijl Schoonebeek toch al in een soort handbalverdediging stond gebeurde er lange tijd niets. Schoonebeek kwam maar sporadisch van eigen helft af en probeerde alleen maar de schade te beperken. Beilen had hier gewoon slimmer in moeten zijn dan continu in een trechter te lopen, of dat spelers voor persoonlijk succes gingen. Ondanks dat kregen Dyam Blaauw, Owen van der Werff, Nick Matthijssen nog wel mogelijkheden, maar tot grote kansen leidde dat niet. De ruimte aan de zijkanten was er te over en er had veel meer uit gehaald kunnen worden. De laatste vijf minuten kreeg Beilen nog wel kansen om de score op te voeren. Een venijnig schot net naast van Sven Thomas Klaassens gaf de opmaat voor een slotoffensief. Zoals elke ploeg kreeg Schoonebeek ook nog een kans, de inzet van Davy Nijhof belandde echter naast het doel van de ondertussen in slaap gesuste Remco Vos. Vlak voor tijd werd er nog hands gemaakt door Jeffrey Berends binnen de beruchte lijnen. Nick Matthijssen wist wel raad met dit buitenkansje. Gezien de wedstrijd in Wanneperveen tegen Oranje Zwart en vandaag tegen Schoonebeek lijkt Beilen wel de juiste formule te hebben gevonden en hoeft het seizoen na 24 wedstrijden nog niet beëindigd te zijn. De eerstvolgende wedstrijd  is op 7 april uit bij Dwingeloo.

Beilen zaterdag toonde veerkracht nadat ze vorige week met 1-4 van Haren verloren. Nadat ze daarvoor negen wedstrijden ongeslagen waren gebleven werd de draad weer moeiteloos opgepakt. Uit bij Harkstede werd met 1-3 gewonnen en ze hebben de ploegen die bovenin draaien geheel in het vizier. Wie weet is het seizoen ook niet afgelopen na 24 wedstrijden. Op 6 april speelt Beilen Za1 thuis tegen Oosterparkers uit de stad Groningen.