Voorbeschouwing Beilen-Schoonebeek

21 maart 2024 11:30

Zondag staat de ontmoeting met Schoonebeek uit Nieuw-Schoonebeek op het programma. Met het oog op de doelstelling die Beilen nastreeft, het halen van de nacompetitie, zal hoe dan ook gewonnen moeten worden.

Het verschil op de ranglijst is momenteel 17 punten in het voordeel van de Hunebouw-heren. Het lijkt dus niet onmogelijk. Schoonebeek zal ten koste van alles proberen om de nacompetitie tegen degradatie te ontlopen. Dat zal nog een hels karwei worden, omdat er in deze klasse twee ploegen rechtstreeks degraderen en maar liefst drie ploegen worden verplicht tot de nacompetitie tegen degradatie. Best veel voor een competitie met 13 ploegen. Wacker staat nu op de veilige achtste plek en zij hebben toch al 12 punten meer dan de ploeg van trainer Jorden Abel. Schoonebeek heeft nog wel een inhaalwedstrijd tegoed tegen het sterke Raptim.

Beilen hoopt zich te plaatsen voor nacompetitie voor promotie en dient daarvoor bij de eerste vier te eindigen of de tweede periode te pakken. Daarin staat het er qua verliespunten het beste voor. Maar omdat er nog acht wedstrijden te spelen zijn zal ik daar nu verder niet over uitweiden. Het verschil met plek drie en vier is momenteel slechts één verliespunt en zeker niet onoverbrugbaar. Maar Beilen lukt het steeds niet om tegen directe concurrenten de punten te pakken. Dat zal in het verloop van de competitie toch anders moeten.

Tegen op papier mindere goden lukt het dan meestal wel en voor Beilen is het van belang om de komende wedstrijden vertrouwen op te doen. Toch mag Schoonebeek zeker niet onderschat worden, want de ploeg kan boven zichzelf uitstijgen. De twee overwinningen die dit seizoen zijn behaald waren bij Ruinerwold met 1-2  en in De Wijk bij Wacker. Die ploeg zal nog wel eens slapeloze nachten hebben als ze aan de 2-8 terugdenken. Als je acht keer kunt scoren in één wedstrijd mag je een ploeg als Schoonebeek zeker op waarde inschatten. Gezien de resultaten heeft Schoonebeek ook vaak pech en valt het kwartje voor ze vaak net de verkeerde kant op.

Afgelopen zondag werd door Schoonebeek met 2-2 gelijk gespeeld tegen Dwingeloo, een resultaat waar beide ploegen niets mee opschoten. Zo eindigden de laatste vier wedstijden van Schoonebeek  driemaal in een remise. Beilen speelde Oranje Zwart in de eerste helft op een hoopje en na een 4-0 ruststand werd het afgelopen zondag uiteindelijk 5-2.

De gloriejaren van Schoonebeek, die ze absoluut gekend hebben, liggen al een tijdje achter ze. In de beginjaren ’90 stoomde Schoonebeek ineens op van de 4e klasse naar de 1e klasse. Om vervolgens weer af te glijden naar de 4e klasse, waar de afgelopen 18 jaar op drie seizoenen na in werd gespeeld. In 2010/2011 volgde degradatie, waarna in 2022 weer de stap werd gezet naar de 3e klasse. Vorig seizoen eindigde Schoonebeek daarin knap zevende en wist toen zelfs de huidige koploper Raptim achter zich te laten. Hoe het dit jaar zal verlopen weten we zodra de “R” uit de maand is.

De laatste confrontatie tussen Beilen en Schoonebeek in Beilen dateert van 19 jaar geleden. Het jaar dat Beilen kampioen werd en Schoonebeek degradeerde. Beilen wist dat seizoen met 4-1 te winnen. De eerste confrontatie was in 1965/1966. Schoonebeek won die wedstrijd toentertijd met 1-2. Tussendoor hebben de ploegen echter nog regelmatig tegen elkander gespeeld. Beilen wist in totaal 5 keer te winnen, tweemaal werd gelijkgespeeld en twee keer werd verloren. Doelcijfers 16-8. Hopelijk blijkt op 19 juli 2114 niet dat er drie op 24 maart 2024 meegenomen punten uit Beilen in de schatkist van De heidebrander zitten.

Pupillen van de week zijn Tomas Kerstholt en Lenn Freriks. Zij trappen af met de wedstrijdbal die wordt aangeboden door Bloemsierkunst Janny, Manny & Rieks. Het goede voorbeeld wordt ongetwijfeld daarna gevolgd door 22 spelers.

Beilen Za1 zal aantreden bij Harkstede. Nadat Beilen Za1 maar liefst negen wedstrijden ongeslagen bleef, verloor het afgelopen zaterdag met 1-4 van koploper Haren. Hopelijk blijkt dat een incident en wordt de draad weer opgepakt met een overwinning.