Ruime zege Beilen op Oranje Zwart

17 maart 2024 18:00

Vooral de eerste helft waren de Hunebouw-heren scherp en roerden daarmee Oranje Zwart tot een bruin mengsel dat niets had in te brengen. De 0-4 ruststand was veelzeggend.

Wanneperveen binnenrijdend kom je door een haag van rieten daken. Dat is niet toevallig in dit Weerribbengebied van de rietsnijders. Je zou kunnen stellen dat het dan onmogelijk is om de pannen van het dak te spelen, maar Beilen was vooral in de eerste helft heer en meester. Na 6 minuten hadden de geelzwarten al twee goede kansen laten liggen. Owen van der Werff ging goed door over rechts en legde de bal voor de voeten van Donovan Geerts. Geerts stuitte van dichtbij op doelman Marcel Petter van Oranje Zwart. Vlot daarna schoot Blessing van der Veen uit stand over het Oranje Zwart doel.

Milan Bos mocht aanleggen voor een vrije trap net buiten het strafschopgebied. Het hoeft niet per se strak in de kruising en Bos had dat goed begrepen. Hij schoot de bal laag langs de muur en doelman Petter stond aan de grond genageld. Pas na de goal van Beilen deed Oranje Zwart van zich spreken. Twee gevaarlijk indraaiende corners stichtten enig gevaar en Jordi Hoorn stelde Remco Vos met een harde schuiver op de proef. In het vervolg van de eerste helft zette Beilen de thuisploeg klem rond hun eigen zestienmetergebied. Het was wachten op de tweede goal van Beilen. En die kwam van de voet van Owen van der Werff. Hij was een stap eerder bij de bal dan Marcel Petter en hamerde de bal in het lege doel voor de 0-2. De derde Beilentreffer kwam helemaal op het conto van Owen van der Werff. Hij creëerde ruimte voor een schot via een individuele actie en schoot hard en laag in de korte hoek. De 4-0 was helemaal feest voor de gasten. Nick Matthijssen kreeg met de rug naar het doel de bal aangespeeld op de as van het veld. Hij kon spreekwoordelijk eerst nog een sigaar opsteken voordat hij zich omkeerde en naar het Oranje Zwart doel wandelde. De spits pakte het cadeautje dankbaar uit zodat Beilen met een geruststellende voorsprong aan de thee kon.

Oranje Zwart kwam beter uit de kleedkamer. De ploeg toonde aanvallende initiatieven, maar kreeg al snel het deksel op de neus. Dyam Blaauw gaf een puntgave voorzet op Nick Matthijssen. Matthijssen sloeg de bal met het hoofd in de verre hoek onbereikbaar voor doelman Petter: 0-5.

Dat was het sein voor coach Robert Bos om fiks te wisselen. Dyam Blaauw, Jesper Lier en Bas Wijmenga mochten het trainingspak aantrekken en Joëll Bunk, Carlos van der Werff en Sven Klaassens kwamen voor hen in het veld. De wedstrijd kwam langzamerhand in de kabbelfase. Achttien minuten voor tijd liet Jordi Hoorn de toeschouwers opschrikken door van dichtbij  1-5 te maken. Robert Bos paste zijn volgende wissel toe. Bas Jonker kwam in het veld voor Philip Gritter. Tien minuten voor het einde maakte Denny van der Linde 2-5. Toen daarna Donovan Geerts geblesseerd raakte en niet verder kon spelen moest Beilen zelfs met 10 man verder omdat de wissels op waren. Maar Beilen kwam ook met tien niet meer in gevaar. De wedstrijd eindigde enigszins in mineur voor Beilen. Bas Jonker liep een vervelende blessure op en werd afgevoerd naar de huisartsenpost. Het is even afwachten hoe dit voor de verdediger afloopt. Scheidsrechter Wigchers floot toen direct maar voor het einde. Een dikke overwinning dus voor Beilen dat de komende periode op jacht kan naar een periodetitel. Volgende week komt Schoonebeek op bezoek in Beilen.